POWER PARENTING


Picture

Jika berminat untuk hadir sila klik link berikut :

http://www.tengkuasmadi.com/borangdaftarpowerparenting.html

Anak mengamuk. Sila jadi cerdik dan kawal diri sendiri.


sumber : https://rubyatika.wordpress.com/2015/12/19/anak-mengamuk-sila-jadi-cerdik-dan-kawal-diri-sendiri/

Anak mengamuk.

Ibu pun mengamuk.

Anak baling barang.

Ibu pukul tangan anak.

Anak tendang kerusi.

Ibu pukul kaki anak.

Anak guling atas lantai jerit-jerit.

Ibu jerkah anak dan jerit sampai jiran rumah hujung pun boleh dengar.

Ok. Anak tu umurnya 3 tahun. Ibu pula umurnya 30 tahun. Ibu boleh cerdik sikit tak? Boleh tak bergaya seperti orang umur 30an?

Komunikasi.

Fahami apa punca anak mengamuk. Mesti ada punca. Tak tau? Teka.

Komunikasi.

Guna soalan mudah yang hanya perlu jawapan ya/tidak @ angguk/geleng.
“Ilman marah umi?”
“Ilman tak nak air ni?”
“Ilman tak nak balik?”
“Ilman nak umi tidur kat ilman?”

Komunikasi dan pertimbangan.

Kalau dah faham apa masalah anak, ibubapa mesti pertimbangkan sama ada anda kena bertegas atau anda boleh terima kehendak anak.

Komunikasi.

Guna ayat pendek dan jelas. Jangan guna perkataan umum seperti,
“Boleh ke Ilman buat macam tu?”
Sepatutnya, “Boleh baling buku tak?”

image

* Yg baju merah tu namanya Ilman.

Elakkan tanya soalan “kenapa?” masa soal-jawab dengan budak 3 tahun.
“Kenapa Ilman baling buku?”
– bayangkan budak 3 tahun yang dalam keadaan marah nak menjawab “sebab ilman marah abi sebab abi kacau air milo tu sebab ilman sebenarnya nak kacau sendiri sebab ilman suka kacau sendiri pakai sudu.”
Realitinya….kemahiran bahasa ini belum lagi untuk anak 3 tahun.
Maka….jangan tanya ‘kenapa?’ Buang masa, tenaga dan menambah kemarahan ibubapa saja.

Jangan takut dengan anak sendiri.

Selepas buat pertimbangan, kalau keputusan anda memerlukan ketegasan, maka sila bertegas. Anak yang terus mengamuk sakan apabila ibubapa telah bertegas menandakan bahawa ibubapa selalu ikutkan kehendak anak.

Anak menunjukkan rasa tak puas hati tu adalah biasa. Tapi anak yang berterusan mengamuk, baling, gigit, tendang dan menjerit-jerit dengan keputusan ibubapa – itu adalah luar biasa. Muhasabah semula parenting style anda.
Adakah ibubapa selalu ikutkan sangat kehendak anak?
Adakah ibubapa selalu takut apabila anak mengamuk?
Adakah ibubapa konsisten setiap kali berhadapan dengan situasi amuk?

Bertegas

* Tinggalkan anak sendirian. Elakkan melihat perangai dia.
* Tanamkan dalam hati, “nanti dia bosan dan letih, diamlah tu.”
* Kalau anda jenis ‘cepat tangan’, cepat kurung diri sendiri dalam bilik mandi dan basuh muka @ ambil wudhuk.
* Kalau anda jenis ‘hati kering’, pergi buat benda lain dan berseronok. Sebolehnya biar dia nampak anda dalam keadaan seronok. (Makan ais krim @ buah kegemaran @ keluarkan mainan lama yang dah lama tak nampak)
* Biarkan hingga akhirnya anak yang datang menyerah kalah.

Komunikasi.

Mesti ada saling memahami dan sesi bermaafan antara ibubapa dan anak.
“Minta maaf dulu dengan umi.”
“Umi pun minta maaf sebab tadi umi tinggi suara kat Ilman.”

Penerapan agama.

Mana-mana agama pun menekankan kebaikan sikap mentaati ibubapa. Bagi yang muslim, selalu terangkan kepada anak konsep-konsep berikut:
– anak soleh
– sabar
– syukur
– syaitan yang membisik
– selawat dan istighfar apabila marah
Penerangan ini bukan semasa situasi mengamuk. Nanti jadi bebelan semata-mata. Ia mesti diterangkan semasa dalam keadaan biasa-biasa seperti waktu dalam kereta, waktu makan atau sebelum tidur.

image

* siapa rajin bacakan buku kepada anak-anak? Sila senyum dan ucap tahniah kepada diri sendiri.

Tapi yang istighfar tu, memang saya dan suami suruh anak ikut sebut ‘Astaghfirullah hal azim’ lepas anak sedikit bertenang. Walaupun Ilman masih pelat 3 tahun, tapi suruhkan saja dia ikut sebut. Yang penting dia usaha nak sebut.

Setiap anak lain ragamnya. Sebagai anak kedua, saya agak memahami perangai anak kedua saya ni. Yang penting ialah bagaimana kelakuan kita selaku ibubapa pada saat situasi tu berlaku? Apa tindakan kita? Apa keputusan kita?

Tiada siapa yang sempurna. Kita cuma boleh usaha untuk perbaiki diri dan cuba lagi lain kali supaya kita menjadi lebih baik dari sebelumnya.

Ini kisah orang yang anaknya tiada masalah bertutur. Bayangkan betapa berat dugaan bagi ibubapa yang anaknya tak boleh bertutur. Hanya tahu jerit, baling, tendang, berguling dan gigit orang lain.

Kalau dah 2 tahun masih tak bercakap, bawalah anak berjumpa speech therapist berhampiran.

Saya menganjurkan bengkel terapi pertuturan di :
1) Kuantan pada 24/12/15, khamis
2) Setapak pada 26/12/16, Sabtu

Ruby Speech Therapy
Sms @ whatsapp 0133109703

Taubat nasuha ibubapa.


Assalamualaikum semua.

Alhamdulillah hari ini dapat menulis untuk blog anakku soleh. Sudah tentu yang singgah di blog ini adalah ibubapa yang ingin memastikan anak-anaknya soleh dan solehah.

Hari ini saya ingin berkongsi tips anak soleh. In sha Allah cuba kita amalkan sama-sama iaitu taubat nasuha.

Sudah tentu sebagai ibubapa kita mempunyai pelbagai kesalahan dan khilaf terhadap Allah, RasulNya, ibubapa kita sendiri, anak-anak, kawan-kawan, jiran tetangga dan sebagainya. Kesalahan itu adakalanya memerlukan taubat nasuha untuk memastikan kesan dosa itu tidak memporak perandakan keluarga kita.

Dosa ibarat bau busuk yang hanya merimaskan dan menjengkelkan. Amankah anak-anak kita hidup dengan kesan-kesan dosa kita yang kita tidak minta ampun dan taubat yang bersungguh-sungguh?

Klinik Keluarga Membina Fitrah Anak


Didiklah anak-anak perempuan kita untuk menjadi..


Didiklah anak-anak perempuan kita untuk menjadi:
1. Dai’eyah (داعية)
Berusaha untuk menghidupkan usaha dakwah Nabi saw, dengan tujuan untuk memperbaiki diri kepada iman yang sahih, dan amal yang mengikut sunnah Rasulullah saw. Dan dalam masa yg sama, menggalakkan suami & mahramnya utk memperbaiki diri mereka juga dgn membuat pengorbanan diri, harta dan masanya, untuk berjumpa dgn umat di serata alam.
2. A’limah (عالمة)
Fasih dalam ilmu pengetahuan agama, mengetahui selok belok ilmu masaiel (hukum ahkam agama) dan fadhaiel (kelebihan amalan agama), dan berusaha untuk menghidupkan majlis taa’lim di dalam rumahtangganya dan untuk wanita & anak-anak di kawasan kejiranannya.
3. A’bidah (عابدة)
Melapangkan masa hariannya, untuk beribadah kepada Allah dengan mengamalkan zikir-zikir, doa-doa, dan memperbanyakkan bacaan Al Quran. Dan yang paling penting, dia menjaga solatnya supaya ditunaikan di awal waktu, memperbanyakkan solat sunat (terutama tahajud) dan menggalakkan mahramnya untuk solat berjemaah di masjid.
4. Khodimah (خادمة)
Mahir dan suka berkhidmat untuk suami, anak-anak, ibubapa, keluarga dan masyarakat. Pandai memasak, menjahit, mengemas rumah, mengurus anak-anak dll. Sifat ini akan mendekatkan seseorang dengan Allah serta menjadikan anak kita lebih tawaddhu’ dan taat.
5. Murobbiyah (مربية)
Menjadi pendidik buat anak-anaknya, kerana sekolah yang pertama buat anak-anak ialah ibunya. Mendidik anak-anak nya dengan cara sunnah, dan menjadikan Rasulullah saw & sahabat-sahabat r.ahum sebagai idola kejayaan mereka. Kerana matlamat kejayaan yg dikehendaki olehnya adalah matlamat kejayaan di sisi Allah iaitu, taat perintah Allah mengikut cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah saw
InsyaAllah, semoga Allah swt kurniakan kepada kita taufiq dan hidayah untuk mengamalkannya dan menyampaikan pada orang lain. Aamin.

Rujukan : http://anakkusoleh.com/

Tips Tangani Anak Panas Baran


Assalamualaikum buat pembaca budiman semua.

Saya merasa amat terpanggil untuk berkongsi dengan anda tips2 yang terbaru berkaitan pendidikan anak-anak. Saya juga sebagai seorang bapa cukup merasai bagaimana mencabarnya tugas dan tanggungjawab ibubapa hari ini.

Saya berkongsi sedikit berkaitan pelayar yang melawat blog ini setiap hari. Puratanya sekitar 150 kali sehari. Ini menunjukkan betapa ibubapa hari ini amat memerlukan panduan dan dorongan untuk mendidik anak-anak.

Saya ingin berkongsi satu tips untuk mengatasi anak yang panas baran. Perkongsian ini merujuk kepada penulisan Sdr Rashidah Mustaffa dalam SOLUSI keluaran 42 mukasurat 30 – 31. Bagus untuk dibaca oleh semua ibubapa.

Antara sebab yang menjadi anak-anak panas baran ialah :

1. Faktor genetik.

2. Rasa lapar.

3. Keletihan.

4. Tidak mendapat apa yang dikehendaki.

6. Tidak mendapat perhatian.

Antara saranan penulis untuk mendidik anak mengawal kemarahan ialah :

1. Marah kerana Allah SWT.

2. Urus kemarahan anak-anak dengan cara yang hikmah.

3. Sentiasa ingat Allah.

4. Perbanyakkan ta’awwuz.

5. Berdiam diri.

6. Tenangkan dan ubah posisi.

7. Menghukum.

8. Hayati sirah Nabi SAW.

Tips untuk anak panas Baran

1. Azankan di telinga kanan anak-anak semasa mereka hampir terlelap tidur sebanyak 7 kali.

2. Jaga pemakanan. Elakkan daripada makanan ringan (jajan), jeruk, air berkarbonat dan buah epal hijau. Sebaliknya bagi mereka kismis mengikut bilangan ganjil.

3. Jaga pergaulan. Jangan biarkan anak-anak berada diluar rumah pada waktus senja sehingga Isyak.

4. Bacakan surah al-Soffat, surah al-Jin dan Surah Yassin pada air. Kemudian mandikan anak-anak dengan air tersebut dan juga jadikan minumannya.

Untuk bacaan lanjut sila rujuk kepada Majalah Solusi keluaran 42.

Semuga bermanfaat untuk pembaca budiman.

Ketua Editor AnakkuSoleh.Wordpress.com

Berhenti ‘Belajar’. Bermainlah! – www.Saifulislam.com


 

“Saya tak suka dengan cara montessori. Banyak main. Belajarnya tidak!” kata seorang ibu.

Tentu sahaja seorang ibu mahukan yang terbaik untuk anaknya.

Namun, amat rugi apabila seorang ibu tidak tahu apa yang terbaik untuk anaknya.

Kerana sayang dan mahukan yang terbaik, boleh sahaja seorang ibu ‘merosakkan’ si anak, atas nama kasih sayang seorang ibu.

 

Kita mahukan sistem pendidikan melahirkan manusia yang baik. Kita ada idea yang canggih tentang makna BAIK. Tetapi kita sering terperangkap dan keliru dengan makna MANUSIA. Akhirnya dek kerana BAIK yang canggih dan MANUSIA yang keliru, apa yang lahir daripada pendidikan kita adalah ROBOT BAIK.

Sejak tahun 1980′an, Small Wonder sudah secara halus memberi nasihat kepada ibu bapa agar jangan membesarkan anak-anak menjadi Vicki the Robot!

Di era pendidikan ala-ala ‘lebih banyak lebih tidak cukup’ ini, saya dan isteri sanggup melakukan apa sahaja untuk memastikan anak-anak saya bermain. Kami tidak kisah mereka lambat membaca, kami tidak kisah mereka perlahan mengira, kami juga tidak peduli anak-anak kami pada usia kecil tidak menghafal doa dan surah al-Quran yang panjang-panjang. Kami hanya mahu mereka bermain.

Bukan kerana apa.

Saya dan isteri percaya bermainlah cara yang penting untuk kanak-kanak belajar.

Di Brainy Bunch Islamic Montessori, sedikit sebanyak saya gembira dengan pendekatan yang digunakan untuk mencapai tujuan ini. Si anak diberitahu supaya datang ke sekolah membawa bunga raya (hingga baru saya tahu betapa susahnya hendak mencari bunga raya pada tahun 2012 ini), ada harinya kena ke sekolah dengan membawa apa-apa jenis rumput. Bukannya buku teks seberat 1kg di dalam beg ala-ala pramugari!

Mungkin bagi yang duduk di kampung, membawa rumput dan bunga raya ke sekolah itu mengarut.

Tetapi bagi anak kampung yang membesarkan anak-anak bandar, saya amat menghargai pendekatan belajar seperti ini. Menggunakan seluruh deria anak untuk menimbulkan rasa seronok mereka belajar. Mereka rasa mereka sedang bermain, lalu mereka gembira. Hakikatnya mereka sedang belajar. Dan pelajaran yang mereka belajar dalam permainan itu, tidak mampu diberikan biar pun oleh silibus krim paling krim, yang memisahkan bermain daripada anak-anak.

SUNNAH

Di dalam Sahih Ibn Hibban, Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu menceritakan bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam menjelirkan lidahnya kepada Al-Husain bin Ali radhiyallahu ‘anhuma supaya anak kecil itu dapat melihat merahnya lidah baginda lalu dia gembira ceria.

Kalau adalah ustaz atau ustazah di sekolah menjelirkan lidah bergurau dengan seorang budak, mungkin ibu robot akan membalas, “Huh, tak tsiqah!”

ABU SAIF @ http://www.saifulislam.com
43000 Bandar Seri Putra