Pengumuman Penting!


Assalamualaikum kepada semua pembaca AnakkuSoleh.Wordpress.com

Anakkusoleh akan menapak ke hadapan dengan mendaftar alamat yang baru di www.anakkusoleh.1com.my. (Dalam proses penambahbaikan)

Dengan alamat yang baru ini, pihak pengurusan ingin mempelbagaikan lagi perkhidmatan anakkusoleh kepada anda semua.

Perkhidmatan yang dijangka ditawarkan ialah :

1. Khidmat Nasihat

2.Pembelian produk. (Buku, pakaian, makanan, majalah dan banyak lagi yang bakal menunggu anda).

Namun Anakkusoleh.wordpress akan terus berfungsi sebagai penghubung antara semua cawangan-cawangan anakkusoleh.

Pihak editor mengharapkan sokongan anda untuk memberi pandangan dan kritikan demi memajukan lagi website ini.

Pandangan anda amat kami harapkan.

Editor AnakkuSOleh

Rahsia Kejayaan Nik Nur Madihah


EDITOR ANAKKUSOLEH MENGUCAPKAN TAHNIAH DAN SYABAS KEPADA ADIK NIK NUR MADIHAH ATAS KEJAYAAN BELIAU.

APA YANG LEBIH PENTING IALAH ADIK NUR MADIHAH IALAH HADIR DARIPADA KELUARGA YANG TAAT KEPADA ALLAH SWT.

EDITOR ANAKKUSOLEH

——————

INILAH RUMAH MEREKA

Hidup tanpa peralatan canggih dan kemudahan sempurna bukan penghalang untuk seseorang menempa kejayaan. Malah kesukaran dan kekurangan itulah yang menjadi pendorong kepada usaha untuk mengubah nasib ke tahap lebih baik sambil membahagiakan ibu bapa.

Siapa sangka rumah yang kelihatan hampir roboh ini menyimpan sebutir permata berharga yang bakal menyinar suatu hari nanti.

Bahkan tidak seorang juga yang terfikir bahawa permata yang berlindung di rumah ini telah mencipta sejarah dengan memperoleh keputusan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang diumumkan kelmarin. Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, 18, mencatat keputusan cemerlang 19 A1 dan satu A2.

Kejayaan pelajar dari Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan), Kota Bharu, Kelantan ini agak istimewa kerana dia adalah anak seorang nelayan berbanding pelajar cemerlang SPM sebelum ini yang datang dari keluarga yang agak senang.

Dia yang pernah menjadi antara pelajar terbaik peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) peringkat kebangsaan 2006, bertukar menjadi selebriti sekelip mata kerana kecemerlangannya itu.

Malah wartawan yang berpusu-pusu untuk menemu bualnya terpaksa menunggu giliran untuk memasuki rumah yang disewa bapanya dengan harga RM90 sebulan kerana ia terlalu sempit dan agak uzur.

Rumah kecil itu menjadi gambaran kehidupan sukar mereka sekeluarga malah bilik kecil yang dilindungi almari di ruang tamu yang menjadi tempatnya untuk berehat manakala ruang tamu yang mampu memuatkan kira-kira empat orang itu menjadi bilik belajar tetapnya pada setiap hari.

Sumber – Utusan


NUR MADIHAH PUASA SEBAB MISKIN

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com

KOTA BHARU 14 Mac – “Kadang-kadang saya menitiskan air mata sebab kakak (panggilan keluarga kepada Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, gambar) terpaksa berpuasa sebab tidak ada wang untuk beli makanan.

“Tetapi alhamdulillah, kakak memahami keadaan keluarga. Malah kakak menjadikan ibadah itu sebagai rutin pada setiap hari Khamis dan Isnin sejak berumur 12 tahun.”

Demikian luahan ibu kepada pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008, Mariani Omar, 42, ketika ditanya mengenai kesusahan dia dan suami, Nik Mohd. Kamal Hussein, 41, membentuk seorang insan contoh.

Katanya, biar susah bagaimana sekali pun, anak sulung daripada empat beradik itu tidak pernah merungut.

Malah Nik Nur Madihah, menurutnya, melalui semua kepayahan itu dengan tabah dan menerimanya sebagai cabaran untuk berusaha dengan lebih keras.

“Disebabkan tak ada wang poket, kakak akan makan roti di sekolah dan kerana terlalu banyak makan roti, ia jadi kegemarannya. Malah dia bercita-cita belajar cara buat roti. Kata kakak, dia hendak buat roti banyak-banyak.

“Ibu mana yang tidak tersentuh apabila melihat keadaan anak begitu. Tetapi saya bersyukur kerana dia menerima kekurangan ini,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Nik Nur Madihah, 18, anak seorang nelayan dari Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan) di sini mencatat sejarah negeri ini apabila memperoleh 20 A dalam peperiksaan SPM 2008.

Kejayaan itu menjadikan pelajar tersebut antara pelajar cemerlang dengan mendapat 19 1A dan satu 2A, kurang satu mata pelajaran berbanding pencapaian pelajar terbaik SPM 2007, Azali Azlan yang memperoleh 21 A.

Dia juga membuktikan kesusahan keluarga bukan halangan untuk mencapai kecemerlangan walaupun mengambil sebanyak mungkin mata pelajaran bagi menguji keupayaan dirinya dalam menghadapi cabaran hidup sebagai pelajar.

Kesusahan hidup Nik Nur Madihah yang tinggal di rumah sewa kecil di Pengkalan Chepa dipaparkan di muka depan Utusan Malaysia hari ini.

Mariani berkata, sejak kecil anaknya itu gemar membaca buku dan setiap masa terluang tidak pernah dibiarkan begitu saja.

“Memang dari kecil lagi dia minat benar dengan buku. Saya dan suami tidak pernah paksa kakak membaca buku, kadang-kadang paksa dia suruh berhenti sebab sudah masuk Maghrib.

“Sifat ulat buku ini turun kepada tiga adiknya,” tambahnya.

Menurut Mariani, seorang lagi anaknya kini menuntut dalam tingkatan empat di Sekolah Menengah Teknik Bachok, seorang dalam tingkatan tiga di bawah tajaan Permodalan Nasional Berhad di Bandar Salak Tinggi dan yang bongsu di tahun lima Sekolah Kebangsaan Parang Puting di sini.

Ujarnya, sekiranya Nik Nur Madihah meminta wang untuk membeli buku, dia dan suami akan berusaha mencari wang tersebut tetapi selalunya ia tidak diberi serta-merta kerana kesempitan hidup.

“Kakak tidak banyak kerenah dan agak pendiam. Dia pun tidak beritahu kami dia ambil 20 mata pelajaran dalam SPM sehinggalah saat-saat akhir,” ujarnya.

Sumber – Utusan 15 Mac

Makanan Bayi ” Radix Baby”


Syukur ,tidak lama lagi HPA akan mengeluarkan makanan bayi daripada berbagai bijirin terpilih sebagai pilihan dipasaran.Usaha ini dibuat memandangkan pemintaan daripada ahli yang terlalu banyak menggesa agar syarikat menyediakan makanan khas untuk anak-anak ahli.

Asas makanan ini ialah padi organik yang bebas 100% daripada penggunaan racun bermula daripada awal penanaman sampailah kepada peringkat pengambilan hasil.Padi organik dicampur dengan pelbagai jenis bijirin untuk perkembangan tubuh dan minda anak diperingkat awal pertumbuhan.

Makanan ini juga menjadikan bayi kuat dan tidak mudah diserang penyakit sesuai dengan matlamat HPA yang ingin mewujudkan generasi yang kuat tubuh badan serta memiliki aqidah yang benar.Dijangka makanan ini akan mula dipasarkan pada pertengahan bulan April.InsyaAllah.

Sumber : Pengarah HPA

Ibuku hanya mata satu


Cuba hayati betul2 cerita ni, ntum akan mudah mengalirkan air mata

Ibuku hanya mempunyai satu mata..

Aku benci ibuku!!! Aku bencikan dia!!!

Dia memalukan aku!!!

Dia bekerja sebagai tukang masak di kantin sekolah untuk menyara hidup kami sekeluarga

Ada satu ketika sewaktu aku di sekolah rendah, ibu datang untuk bertanyakan khabar..

Aku malu!! Aku malu!!
Sanggup ibu datang ke sekolah, dalam keadaan memalukan aku…

Aku mengabaikan dia, aku memandangnya dengan penuh kebencian…MENYAMPAH!!!

Keesokan harinya, semua kawan-kawanku mengejekku, “EEEE, mak kau ada satu mata aje..”

Kalaulah boleh, aku nak lari waktu itu juga… Aku nak menyorok daripada kawan-kawan aku.. Kalau boleh aku nak ibu hilang daripada dunia ini…

Suatu hari, aku pernah berkata pada ibu, “kalaulah aku hanya sebagai bahan ketawa kawan-kawan oleh kerana kecacatanmu, kenapa ibu tak mati aje?!!!”

Ibu terdiam seribu bahasa!!!

Dalam keadaan marah, aku tak pernah berfikir sebelum berkata-kata kepadanya. Aku tak pernah terfikir akan perasaan ibu…

Namun, aku tak kisah apa perasaan ibu lagi…

Aku mahu ibu keluar dari rumah ini…

Jadi, aku belajar bersungguh-sungguh untuk menyambung pelajaran ke universiti

Kemudian, aku berkahwin. Aku mempunyai rumah sendiri, aku mempunyai beberapa orang anak, aku gembira dengan hidupku…

Pada suatu hari, ibuku datang untuk melawat kami sekeluarga.. Dah bertahun lamanya ibu tidak bertemu aku, dan juga cucu-cucunya…

Apabila ibu berdiri di hadapan pintu rumahku, anak-anakku mentertawakannya..

Lantas aku menjerit kepadanya, “Berani kau datang ke rumah aku, kemudian menakut-nakutkan anak-anakku!!”


“KELUAR!!! KELUAR KAU DARI SINI!!!

SEKARANG!!!”

Kemudian, ibu terdiam seketika…

maafkan saya, mungkin saya tersalah rumah..”

Dan diapun menghilangkan diri.

Suatu hari, surat jemputan ke perjumpaan rakan sekolah lama aku sampai ke rumah.

Aku menipu pasanganku bahawa aku telah pergi ke luar negara…

Selepas perjumpaan itu, aku kembali ke rumah lamaku yang telah lama kutinggalkan..

Jiranku memberitahu bahawa ibuku telah meninggal dunia…

Aku tidak merasa sedih sedikitpun…

Jiran memberikan kepadaku sekeping nota yang ditulis oleh ibu sebelum meninggal dunia…

Anakku, ibu sentiasa mengingatimu sepanjang masa…”

Ibu meminta maaf kerana datang ke rumahmu tempoh hari…

Teruskan membaca kiriman ini

Tarbiyyatul Awlad: 10 Aktiviti Bersama Anak-Anak Kita


Sumber : Dawkah.Info
Dakwah
Berikut adalah senarai sepuluh aktiviti yang dicadangkan untuk dilakukan bersama anak – anak setiap hari. Mungkin tidak semua dapat dilaksanakan sekali gus pada setiap hari, namun anggaplah ini sebagai ‘list to do’ untuk aktiviti yang patut kita lakukan hari ini. Semoga senarai ini juga dapat membantu yang lain diluar sana untuk beraktiviti bersama anak – anak.

1.      Membaca untuk anak – anak

2.      Meminta anak – anak membaca

3.       Membaca/ mengahafal/ mendengar bacaan Al Quran

4.      Berlatih kemahiran matematik bersama

5.      Menulis

6.      Belajar/ mendalami Islam

7.      Berbual

8.      Aktiviti mendengar dan menulis

9.      Belajar/ memahami Bahasa Arab

10.  Menyelia dan mempraktikkan budaya kebersihan dan kekemasan

1. Membaca untuk anak kita setiap hari

Kelebihan membaca untuk anak anda adalah:

  • Kita akan mempunyai masa yang berkualiti bersama anak -anak, dan menunjukkan kepada mereka bahawa mereka adalah penting bagi kita
  • Ini membantu menambah perkataan – perkataan baru dalam kamus anak – anak
  • Ini membantu anak – anak kita belajar menyebut perkataan dengan betul
  • Aktiviti ini membantu anak – anak mempelajari lenggok bahasa, dimana perlu berhenti seketika, di mana perlu ditekankan
  • Ianya membantu melatih kemahiran mendengar, tahap perhatian dan keupayaan untuk fokus pada diri anak – anak
  • Ini membolehkan berlakunya perkembangan dalam pemahaman anak – anak terhadap dunia dengan memberikan pendedahan baru kepada mereka
  • Ianya juga memberi peluang kepada anak – anak untuk bertanyakan soalan atau menyatakan pendapat dan pandangan mereka.

Teruskan membaca untuk anak – anak selagi mana mereka menunjukkan minat terhadap aktiviti ini.

Antara bahan yang boleh dibaca: buku cerita, Al Quran, Al Hadith, artikel, surat khabar

Tip: Pastikan berbincang selepas membacakan untuk mereka

2. Meminta anak – anak membaca

Kemahiran membaca adalah sama seperti kemahiran – kemahiran lain, perlukan latihan supaya untuk menguasainya

Membaca setiap hari adalah penting!

Bahan untuk dibaca anak – anak adalah bergantung kepada tahap umur masing – masing: Huruf, perkataan, ayat, perenggan, cerita, Al Hadith, Al Quran

Mintalah anak – anak kita membacakan untuk kita dan berilah semangat kepada mereka untuk terus membaca.

3. Membaca/ mengahafal/ mendengar bacaan Al Quran

Semak kebersamaan kita dengan Al Quran setiap hari.

  • Cuba untuk menghafal sesuatu yang baru setiap hari, walaupun hanya satu ayat.
  • Mendengar bacaan Al Quran (mp3 player dan sebagainya)

4. Berlatih kemahiran matematik bersama.

Matematik ada di rumah kita. Jadi berlatih asas matematik bersama anak – anak adalah sesuatu yang menyeronokkan dan dalam masa yang sama matematik adalah satu kemahiran yang penting. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan seperti:

  • Menyelesaikan soalan yang diberikan
  • Bermain teka – teki matematik
  • Kelas matematik
  • Lebihkan fokus kepada aplikasi matematik yang mudah dan sememangnya digunakan dalam kehidupan harian seperti menyukat, menganggar, mengira dan menyelesaikan masalah. Cuba dapatkan matematik pada setiap ruang kita bersama dengan mereka!

5. Menulis

Teruskan membaca kiriman ini

Cara Jepun Mendidik Anak


Shicida Methods – Jadikan Anak Anda Pandai
www.iLuvislam.com
unknown
editor : kasihsayang

BANYAK cara untuk mendidik personaliti anak-anak. Ada menggunakan
pelbagai kaedah dan pendekatan semata-mata mahu memberikan yang terbaik
buat anak-anak.Salah satu teknik yang mula di pratikkan di Malaysia
ialahSHICIDA METHODS , iaitu kaedah mendidik anak-anak berfikir
menggunakan otak kanan yang
diajar oleh orang Jepun.Ini kerana otak sebelah kanan lebih efektif
berbanding otak kiri tetapi ia perlu dipraktikkan dengan lebih kerap
untuk mengaktifkan penggunaannya. Kelas SHICIDA METHODS ada ditawarkan
di sesetengah tempat disini,namun kosnya agak mahal berbanding
kelas-kelas lain,malah tidak ramai ibu bapa khususnya orang Melayu
mampu menghantar anak-anak mereka ke kelas sebegini.Disini disertakan
serba sedikit kaedah SHICIDA METHODS untuk dipraktikkan oleh ibu bapa
dalam membesarkan anak-anak.Kaedah ini boleh Nampak kesannya dalam masa
seminggu ia di pratikkan,namun bergantung kepada kebolehan dan
keupayaan otak anak-anak anda menerimanya :

1) Sewaktu anak hendak tidur atau tidur-tidur ayam,cakap
padanya dengan sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia,dia
budak baik,dia anak soleh,dia budak kuat,dia budak pandai dan
sebagainya sebab sewaktu tidur-tidur ayam itulah otak kanannya sedang
bekerja manakala otak kiri sudah tidur.Tapi kena buat dengan seikhlas
hati sebab kalau dalam keadaan marah,ia tidak menjadi.Kalau mereka
sudah tidur,cuba ramas-ramas jari atau tangan dia atau picit-picitkan
badannya supaya dia kembali dalam keadaan tidur-tidur ayam.Cuba
pratikkan pada anak anda khususnya bagi mereka yang liat bangun
pagi.Insya-Allah menjadi.

2) Mula guna kad untuk ajar anak anda.Ada peserta yang ajar ABC-Z guna
kad dalam masa
seminggu sahaja,lepas tu mereka sudah kenal semua huruf dan boleh eja
perkataan yang pendek-pendek. Buat atau beli kad banyak-banyak dan
tunjuk pada mereka cepat-cepat seperti a…..b….c….d . Insya-Allah mereka
cepat tangkap sebab bila kita tunjuk laju-laju otak kanan dia akan
bekerja keras untuk tangkap apa benda yang ditunjuk.Boleh juga buat
atau beli kad 1,2,3 atau gambar-gambar tertentu .
Teruskan membaca kiriman ini

10 Etika berbicara dengan anak-anak


10 Etika berbicara dengan anak-anak

1.Tatap masa si cilik

2.Hargai anak dengan memanggil namanya

3.Jangan berleter

4.Jelas dengan maksud

5.Minta anak ulang kata-kata anda

6.Beri alasan

7.Bersikap positif

8.Luahkan hasrat kamu

9.Terus bertindak

10.Beri pilihan